Artykuł
Unijny projekt edukacyjny „Dziecięca Akademia Przyszłości - wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe w szkołach podstawowych”
W roku szkolnym 2012/13 w Szkole Podstawowej w Nowej Wsi realizowany jest projekt unijny pod nazwą „Dziecięca Akademia Przyszłości”. Zajęcia rozpoczęły się w październiku 2012 r. i potrwają do czerwca 2013. Uczestnicy zajęć mają okazję dodatkowo w sposób niekonwencjonalny poszerzyć swoją wiedzę i zdobyć nowe umiejętności.
Na zajęciach informatycznych często wykorzystywany jestprojektor multimedialny podłączony do laptopa szkolnego. Dzięki temu uczniowie na bieżąco mogli śledzić sposób wykonania zadania, przedstawionego w instrukcji słownej bądź pisemnej. Często stosowano instrukcje w postaci filmów, celem łatwiejszego przyswojenia zagadnień omawianych na zajęciach. Przedstawiano również symulację pewnych działań z komputerem za pomocą tworzenia środowiska z nowym systemem operacyjnym (Linux) poprzez stosowanie nośników butowanych na każdym z komputerów. Wykorzystanie obrazu i dźwięku, dzięki niekonwencjonalnej formie, pozwala przybliżyć określone tematy oraz wspomóc przyswojenie konkretnych umiejętności uczestników zajęć.
Podczas zajęć z języka angielskiego uczniowie mieli możliwość utrwalenia i poszerzenia słownictwa. Uczniowie rozwijali także sprawności słuchania, mówienia, czytania i pisania w języku angielskim. Na zajęciach chętnie korzystali z nowinek technologicznych. Uczniowie często pracowali metodą projektu, niejednokrotnie musieli samodzielnie zdobyć informację (np. w Internecie), umiejętnie zastosować je w praktyce – np. stworzyć prezentację multimedialną na podstawie zdobytych informacji. Podczas zajęć składali też model słynnego londyńskiego Big Bena.
Zajęcia sportowo-wychowawcze odbywają się zarówno na sali, jak i na dworze. Dzieci podczas zajęć na świeżym powietrzu brały udział w bitwie na śnieżki oraz lepiły bałwany w różnych zespołach koleżeńskich, dzięki czemu zaistniała poprawa relacji między sobą. Uświadomili sobie w jaki sposób można spędzić czas wolny i jak aktywnie wypoczywać. Podczas zajęć dzieci stosowały własną wyobraźnię i ekspresję twórczą. W trakcie ćwiczeń gimnastycznych na sali dzieci miały możliwość przekonać się, jak ważna jest współpraca w zespołach wieloosobowych, szczególnie przy wykonywaniu trudnych ćwiczeń z akrobatyki sportowej. Dzieci uczyły się, jak radzić sobie ze stresem i być wyrozumiałym względem siebie i innych podczas osiągania celu. Celem tym był układ gimnastyczny, którywymagał absolutnej współpracy- " zgoda buduje, niezgoda rujnuje".
Bardzo ciekawymi okazały się zajęcia z pierwszej pomocy przedlekarskiej. Uczniowie mieli okazję nabyć umiejętności polegające na ratowaniu życia ludzkiego zanim przyjedzie karetka pogotowia. Podczas ćwiczeń indywidualnych dzieci uświadomiły sobie, iż nie trzeba wcale tak wiele, aby zrobić tak wiele - uratować ludzkie życie.
Na zajęciach z zakresu przedmiotów przyrodniczo matematycznych wykorzystywane są różne metody aktywizujące (eksperyment, obserwacja, praca z mapą, praca z książką naukową, rozmowa nauczająca, burza mózgów, łamigłówki). Stosowanie tych metod pomaga uczniom w zrozumieniu danego zagadnienia. Uczniowie stają się bardziej samodzielni, rozwijają się, wyzwalają ciekawość twórczą i stają się aktywnymi uczestnikami zajęć. Zdobywają więc wiedzę w sposób trwały (łatwiej, szybciej zapamiętują to, co zobaczą) i atrakcyjny. Są zadowoleni z własnych dokonań i doskonalenia umiejętności, które posiadają. Większość zajęć odbywa się w klasie, ale są i takie, które odbywają się w terenie. Wiele emocji wywołały np. zajęcia „Figury geometryczne w naszym otoczeniu”. Uczniowie obserwowali wszystko, co ich otacza i byli zaskoczeni, że tak wiele „matematyki” jest wokół nas. Bardzo ciekawymi były zajęcia, podczas których badano właściwości wody. Uczniowie drogą eksperymentu badali napięcie powierzchniowe wody oraz rozpuszczanie się w niej różnych substancji. Działając, zdobyły dodatkowe umiejętności, które wyjaśniają wiele zjawisk z otoczenia (np. na czym polega proces prania).
Zadaniem spotkań z zakresu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego jest nauczyć dzieci efektywnych sposobów komunikacji, rozpoznawania swoich uczuć, radzenia sobie ze stresem i agresją. Spotkania poświęcone są rozwijaniu przyjaznych stosunków pomiędzy uczniami, zaspokajaniu potrzeby akceptacji, przestrzeganiu zasad obowiązujących w zabawach, kształtowaniu umiejętności teatralnych, uświadamianiu mechanizmu konfliktu, uczeniu alternatywnych sposobów jego rozwiązywania. Zabawy wprowadzające do zajęć spełniają różnorakie funkcje. Ich zestaw jest tak dobierany, aby uczestnicy mogli odreagować emocje, nagromadzone w czasie tygodnia zajęć szkolnych. Jednocześnie zabawy te przygotowywały do zajęć właściwych, służąc, np.: tworzeniu nastroju (sylwetka z papieru), wzmacnianiu komunikacji (Ludzie do ludzi), budowaniu zaufania (Wahadło).
Niemożliwością jest opisanie wszystkich metod pracy na zajęciach dodatkowych. Jak wynika z powyższego tekstu są one ciekawe i atrakcyjne i na pewno przyczynią się do rozwoju dzieci uczęszczających na zajęcia projektowe.